#WolnaSzkoła - jaka jest polska szkoła a jaka być powinna? Debata ekspercka - CAMPUS POLSKA PRZYSZŁOŚCI
  • Polski
  • English
Program

#WolnaSzkoła – jaka jest polska szkoła a jaka być powinna? Debata ekspercka

Społeczeństwo Przyszłości

Prowadząca:

Magdalena Czarzyńska-Jachim

Goście:

  • Agnieszka Jankowiak-Maik, Zuzanna Karcz, Prof. dr hab. Piotr Sułkowski, Krystyna Szumilas, Damian Woda,

Godzina:

11:30-12:30

Miejsce:

PODKOWA II

Transmisja:

Partner:

SOS dla Edukacji

11:30

29.08.2022

Ostatnie lata to dla polskiej oświaty pasmo olbrzymich wyzwań – likwidacja trzystopniowego systemu edukacji, walka nauczycieli o godne płace, nauka w trybie zdalnym w okresie pandemii, próby ograniczenia autonomii szkół przez rząd oraz wojna w Ukrainie. Czego po tym burzliwym okresie potrzebują uczniowie, rodzice i nauczyciele? Z jaką wiedzą absolwenci wkraczają w dorosłe życie? W jakie kompetencje, doświadczenia wyposażyła ich/je szkoła? Jak lepiej organizować edukację w Polsce? O swoich doświadczeniach i pomysłach na polskie szkolnictwo debatowali eksperci różnych dziedzin w debacie prowadzonej przez wiceprezydentkę Sopotu Magdalenę Ciarzyńską-Jachim. 

“Podstawa programowa to nie podręcznik. Ona ma kształcić kompetencje. Jeśli zrozumiemy, jakich kompetencji chcemy nauczyć uczniów, to podstawa programowa będzie ok” przekonywała publicystka i aktywistka edukacyjna Agnieszka Jankowiak-Maik. Zuzanna Karcz, działaczka na rzecz edukacji obywatelskiej i antydyskryminacyjnej, zauważyła, że edukacja obywatelska jest w szkołach niezbędna, lecz jej treści nie należy prezentować na osobnym przedmiocie, a wprowadzać je w całym cyklu nauczania. Prof. dr hab. Piotr Sułkowski i była minister edukacji Krystyna Szumilas zarysowali dwie wizje edukacji – scentralizowanej i zdecentralizowanej. Ta pierwsza zakłada formowanie ludzi według potrzeb rządu, ideologizację nauczania i kontrolę nauczycieli. Prelegenci zgodzili się, że lepszym rozwiązaniem jest idea wolnej, zdecentralizowanej szkoły, która zakłada zaufanie państwa do nauczycieli, rodziców i uczniów i określa jedynie ogólne ramy szkolnictwa. 

 

Magdalena Czarzyńska-Jachim

Wiceprezydentka Sopotu, która odpowiada m.in. za edukację i opiekę społeczną. Przewodnicząca Komisji Praw Człowieka i Równego Traktowania Związku Miast Polskich. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego.

Agnieszka Jankowiak-Maik

Nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie, tutorka, trenerka, publicystka oraz aktywistka edukacyjna, znana w sieci jako Babka od histy. Autorka książki „Historia, której nie było”. Laureatka XIV edycji Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, „Medalu Wolności Słowa” Grand Press w kategorii „Obywatel(ka)” oraz tytułu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2021. Promotorka nowoczesnych metod nauczania, społeczeństwa obywatelskiego i kobiecej strony historii. Ekspertka edukacyjna w Instytucie Strategie 2050.

Zuzanna Karcz

Działaczka na rzecz edukacji obywatelskiej, antydyskryminacyjnej i klimatycznej. Współzałożycielka i ogarniaczka inicjatywy Wpisz do Kalendarza (@wpiszdokalendarza) włączającej młode kobiety i osoby niemęskie do przestrzeni politycznej. Studentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Członkini Rady Programowej OEES. Zaangażowana m.in. w Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+, Forum Przyszłości Kultury Teatru Powszechnego.

Prof. dr hab. Piotr Sułkowski

Jest fizykiem teoretycznym, twórcą i kierownikiem Katedry Kwantowej Fizyki Matematycznej na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Od wielu lat jest wizytującym naukowcem w California Institute of Technology; długoterminowe staże i badania prowadził też na Harvardzie, Uniwersytecie w Amsterdamie, Uniwersytecie w Bonn. Prowadzi badania nad matematycznymi aspektami kwantowej teorii pola i teorii strun, oraz ich związkami z teorią węzłów oraz teorią macierzy losowych. Niezależnie, prowadzi prace w zakresie biofizyki, dotyczące topologicznych własności biomolekuł. Realizował projekty i granty przyznane m.in. przez European Research Council (ERC), Komisję Fulbrighta, Fundację Humboldta, Fundację na rzecz Nauki Polskiej. Za działalność naukową otrzymał nagrody Premiera, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nagrodę PAN im. S. Pieńkowskiego, nagrodę Kryształowej Brukselki za realizację projektów europejskich, kilka nagród i wyróżnień Uniwersytetu Warszawskiego. Niezależnie od działalności naukowej jest także aktywnym popularyzatorem nauki, m.in. prowadzi cenioną inicjatywę „Zapytaj fizyka”.

Krystyna Szumilas

Zawodowo „od zawsze” związana z edukacją. Zaczynała jako nauczyciel matematyki w szkole podstawowej. Później oświatą zajmowała się jako samorządowiec. Poselski mandat sprawuje od 2001 roku i równie długo zasiada w sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, obecnie jako jej wiceprzewodnicząca. W latach 2011-2013, w drugim rządzie Donalda Tuska była ministrem edukacji. Wcześniej, od listopada 2007 roku w Ministerstwie Edukacji Narodowej sprawowała urząd sekretarza stanu.

Damian Woda

Student historii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest na specjalizacji nauczycielskiej, swoją przyszłość wiąże z nauczaniem historii. Kocha sztukę, w wolnym czasie pisze wiersze. W latach 2018/2021 był stypendystą programu stypendialnego EFC „Marzenie o Nauce”. Jest członkiem stowarzyszenia ,,Alumni EFC” i absolwentem II Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Olsztynie.